fbpx
0 items0,00

Brak produktów w koszyku.

Mikrobiom jelitowy, nakarm swoje dobre bakterie

Wszelkie choroby zaczynają się w jelitach

Hipokrates z Kos.
Ojciec współczesnej medycyny

Czym jest mikrobiom jelitowy?

Mikrobiom (mikroflora) jelitowy to niezwykły i zróżnicowany ekosystem. Może w nim występować nawet 1500 gatunków różnych bakterii! Ich różnorodność jest ważna i unikatowa. 

Nie istnieje jeden uniwersalny profil drobnoustrojów mikrobiomu, wskazany lub niewskazany, jako obecny w jelitach człowieka. Skład mikrobiomu jelit jest kwestią indywidualną, często porównuje się się go do odcisku palca.

Indywidualny profil, ale…

W toku rozwoju nowoczesnej medycyny oraz wiedzy o mikroflorze jelitowej, jesteśmy już w stanie stwierdzić, które z drobnoustrojów są ważne dla naszego zdrowia. Niektóre ze szczepów bakterii są bardziej korzystne i dobrze gdy jest ich więcej. Inne z kolei są potrzebne (dla różnorodności i przeciwwagi), ale ich zbyt duże namnożenie się może prowadzić do różnych chorób, czy nieprawidłowości w funkcjonowaniu organizmu (fizycznych i psychicznych).

Dlatego tak ważne jest karmienie “dobrych” bakterii jelitowych.

Ponad 70% błonnika w topinamburze to inulina – stanowi nawet 1-2% jego wagi. 

Czy mikrobiom jelitowy się zmienia?

W końcu odciski palców są niezmienne…🤔 Skoro nasza mikroflora jelitowa jest indywidualna, czy jej skład może ulec zmianie? Mikrobiom jest stabilny, jednak ulega zmianom pod wpływem różnych czynników, jak np. antybiotyki, dieta, wiek, czy środowisko naturalne.

Jego zdolność do zmiany jest dla nas dobrą wiadomością – możemy wpływać na niego pozytywnie. Ale o tym za chwile.. 😉

Mikrobiom w jelitach składa się głównie z bakterii, ale także grzybów, wirusów i pierwotniaków – razem tworzą wyjątkowy ekosystem.

Mikrobiom jelitowy pełni wiele ważnych funkcji w naszym organizmie, m.in. funkcję metaboliczną, troficzną i immunologiczną. Wszystkie te funkcje często się uzupełniają.

Funkcja metaboliczna dotyczy rozkładu resztek pokarmowych w wyniku fermentacji. Podczas fermentacji tworzą się także witaminy z grupy B i witamina K. Drobnoustroje poprawiają także przyswajalność składników mineralnych.

Do zadań mikrobiomu należy również gromadzenie składników jedzenia, których organizm nie może strawić i przekształcenie ich w hormony i inne substancje chemiczne. 

Funkcja troficzna i immunologiczna zapobiega kolonizacji bakterii szkodliwych, poprzez stworzenie śluzowej bariery ochronnej. Te funkcje odpowiedzialne są za ochronę nabłonka jelitowego. Ważną rolę pełnią też mucyny, których produkcję stymulują bakterie. Mucyny pokrywają nabłonek jelitowy chroniąc go przed działaniem bakterii chorobotwórczych czy toksyn.

Mimo tego, że drobnoustrojów jelitowych jest tak wiele, rozszyfrowaliśmy dziś te najważniejsze. Nowoczesna medycyna dostarcza nam wiele informacji o “dobrych i “złych” bakteriach. 

Szczerzej o najistotniejszych drobnoustrojach opowiemy w kolejnym poście. 

Jak najlepiej zadbać o mikrobiom? Karmić dobre bakterie!

Aby zwiększyć przewagę pożądanych bakterii jelitowych, należy wprowadzić do diety składniki, które powodują ich namnażanie.

Błonnik roślinny – prebiotyki dla mikrobiomu

Probiotyki pomagają w szczególny sposób utrzymać bakterie jelitowe w dobrym stanie. 

Prebiotyk Roślinny miks inulinowy w kapsułkach
Bardzo wygodna forma codziennego pokarmu dla Dobrych Bakterii zamieszkujących okrężnicę.

Prebiotyk to szczególny rodzaj błonnika roślinnego, którego organizm nie jest w stanie strawić. Wspomaga wzrost dobrych bakterii jelitowych, które zmieniają prebiotyczny błonnik w substancje chemiczne, np. kwas masłowy (działa silnie przeciwzapalnie). Prebiotyki wpływają na namnażanie się dobrych bakterii jelitowych. Jednym z najbardziej efektywnych prebiotyków jest inulina.

Pokarmy bogate w inulinę, dostarczają naszej diecie szereg dobroczynnych właściwości. 

Inulina wspomaga nasz mikrobiom, łagodzi zaparcia, wpływa na poprawę zdrowia kości, zmniejsza ryzyko chorób serca i  zwiększa przyswajanie wapnia. Pomaga także  utrzymać zdrowy poziom cholesterolu i glukozy we krwi.

Prebiotyczny król wśród roślin – topinambur!

Topinambur jest najbogatszą w inulinę znaną nam rośliną! Ponad 70% błonnika w topinamburze to inulina – stanowi nawet 1-2% jego wagi.  Dzięki wyjątkowej biozgodności inuliny z ludzkim mikrobem, ma ona niepodważalny i pozytywny wpływ na zdrowie ludzkie.

Jak wykorzystać właściwości prebiotyków? Dołączając do swojej diety najbogatszy w nią składnik - topinambur!

Topinambur i jego przetwory nie tylko wzbogacą nasze menu o nowe, czy wyjątkowe smaki. Nakarmią nasz mikrobiom, pobudzą go do produkcji zdrowych bakterii jelitowych, które wpłyną na poprawę naszego samopoczucia, wzmacniają odporność, obniżają cukier i cholesterol… I wiele więcej.

Bibliografia:

  1. M.Mosley, Jelita wiedzą lepiej. Jak zrewolucjonizować sposób odżywiania i zmienić od wewnątrz swoje ciało, Wyd. Otwarte, Kraków, 2018
  2. Mikroflora przewodu pokarmowego człowieka – znaczenie, rozwój, modyfikacje. czytelniamedyczna.pl
  3. laboratoria.net

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *